Monday, February 24, 2014

Blog over SEO en SEA

Eerste Blog over SEO en SEA


Robert Wiebenga | SEO
Hallo allemaal, mijn naam is Robert Wiebenga. Ik ben min of meer bij toeval op SEO gestuit, door het maken van de website voor mijn vrouw. Zij is onder meer een beeldend kunstenares en wilde haar kunstwerken graag profileren via een eigen website. Toen ik de enige alinea over SEO gelezen had, die in mijn “zelfstudiehandboek: websites ontwikkelen”  stond, was ik meteen verkocht.

 Ik ben dit blog begonnen om mijn kennis van SEO en SEA gerelateerde zaken te delen. Met wie? Met iedereen. Ik geloof dat door te delen, de kennis meer verfijnd en vergroot kan en zal worden, en iedereen er wijzer van wordt, inclusief moi.

Bovendien denk ik dat door het delen van deze zaken, ook het SEO vakgebied transparanter en toegankelijker wordt voor menigeen die zich op de digitale snelweg begeeft. Ook de zweem van negativiteit , die enigszins aan SEO hangt kan grotendeels worden weggenomen door open communicatie. Ook probeer ik met mijn posts de doe-het-zelver op dit gebied te helpen.

SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

SEO is bedoeld om een zo groot mogelijk geïnteresseerd publiek te bereiken op zoekmachine portals zoals Google, Bing en Yahoo!, op een organische wijze (dus zonder advertenties). En dit geïnteresseerde publiek ook datgene voor te schotelen waar ze naar op zoek zijn. En hopelijk bereid zijn tot aankopen over te gaan.

De handel zal steeds meer verschuiven van fysieke handel naar internet handel. Wie koopt zijn boeken nog bij De Slegte, Scheltema of Broese. (Moederbedrijf Polare is inmiddels failliet.) Hiervoor ga je naar Bol.com toch of Wehkamp, tenzij je echt goedkoop uit wilt zijn, dan begin je op Marktplaats, E-bay etc…  Aanbiedingen worden gecheckt en vergeleken op internet, voordat er een voet in een fysieke winkel wordt gezet. En echte aankoopbeslissingen worden steeds meer  van te voren gemaakt op het internet. Vergelijkingssites vieren hoogtij.

The Sky is The Limit

Deze verschuiving is niet alleen maar kommer en kwel, maar biedt ook vele nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden om je producten onder de aandacht van een veel groter publiek te brengen. Je kunt je producten veel beter profileren door middel van allerlei technische hoogstandjes op internet. Lagere kosten voor opslag en personeel. De directe concurrentie aangaan met de grote jongens.  Mogelijkheden om je winkel of product lokaal veel meer aandacht te geven, en een veel grotere afzetmarkt te creëren dan voorheen mogelijk was. Internationaal handelen is opeens een stuk dichterbij gekomen. Ga zo maar door…

Wie het slim speelt, omarmt de veranderingen en maakt gebruik van de kracht van zichzelf en de kracht van anderen op het internet. Creativiteit heeft een gigantische boost gekregen door portals als Pinterest, Flickr, Instagram, StumbleUpon en Social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Mensen kunnen hun ideeën en creaties op allerlei manieren wereldkundig maken en vrij simpel wereldwijd aan de man brengen.  Onderwijl kunnen zij ook nog geld verdienen aan het verkeer dat op hun website terecht komt, door Reclame op hun site te plaatsen en door slimme affiliatie samenwerkingsverbanden aan te gaan. The Sky is the Limit.

The Sky is the Limit

Deze verandering biedt dus mogelijkheden aan een ieder die zich op het internet begeeft met een website of een blog, om een steeds groter wordend publiek van welwillende kopers te bereiken. Maar dan moet je jezelf natuurlijk wel goed profileren en dat publiek moet je natuurlijk wel kunnen vinden.

SEO | SEA

Daar raak je het vakgebied van SEO en SEA. SEO (Zoekmachine optimalisatie) om hoog te scoren in de zoekmachineresultaten zoals die van Google, en SEA (Zoekmachine Adverteren) om enigszins actiever te proberen je potentiële klant binnen te halen. Deze vakgebieden zijn de laatste tien jaar alleen maar gegroeid in grootte en belang ten op zichtte van reguliere marketing activiteiten. Hoogstwaarschijnlijk zullen de budgeten en de toepassingen van SEO en SEA nog wel even door groeien.

Vaak hoor ik mensen zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen met deze verschuiving. Ik wil deze mensen wel waarschuwen, om de bovengenoemde signalen niet te verwarren met de tekenen van een crisis. We hebben hier naar mijn inzien te maken met Globalisering en Digitalisering van de samenleving, en niet alleen met een crisis die wel weer voorbij gaat.
Ook onderschatten ondernemers vaak nog het belang van SEO of SEA voor hun eigen onderneming. “Als ik maar een website heb en Sociale Media account, dan vinden ze me wel” , hoor ik nog te vaak. 

Heel veel zandkorrels


Ik vergelijk het zelf met een zandkorrel in een hele grote woestijn. Je website is de zandkorrel, je concurrentie de woestijn. Het is hard roepen in zo’n woestijn, om jezelf en je product, de aandacht te geven die het verdient.

Ik hoop met deze eerste post, het belang van SEO en SEA iets duidelijker gemaakt te hebben en zal dus in de toekomst steeds meer delen, over deze prachtige vakgebieden, op de scheidslijn tussen Marketing en Technologie.

Ik zal soms heus dingen delen, die bekend  in de oren zullen klinken voor mensen die al bezig zijn met SEO en SEA, maar voor nieuwkomers daarentegen misschien weer een echte eyeopener kunnen zijn.

Voel vrij om te reageren op mijn posts, als het een reactie terug verdient zal ik dit zeker doen. Ik garandeer echter niet per definitie een tijdige reactie.

Robert Wiebenga
seo-resq

No comments:

Post a Comment