SEO rust momenteel op vijf pijlers. Vijf belangrijke
deelgebieden, die de webmaster kan optimaliseren om nog hoger te scoren in de
zoekmachineresultaten.
- Website Structuur
- Content
- Linkbuilding
- Sociale Media
- Strategie (Webanalyse)
Hieronder zal ik deze vijf gebieden wat uitgebreider
behandelen. Natuurlijk reikt de hand van SEO veel verder dan alleen deze vijf
gebieden. Maar in essentie kan je toch veel zaken onder deze vijf pijlers
plaatsen. Ik heb Webanalyse onder Strategie geplaatst, men zou ook
kunnen zeggen dat dit een aparte pijler betreft, gezien het grote belang binnen
SEO van Webanalyse.
Website Structuur
Onder site structuur, versta ik heel algemeen alle enigszins
technische zaken met betrekking tot de website.
Hieronder valt bijvoorbeeld de Directory structuur. De
directory structuur van een website moet zeker niet te diep gaan, veel dieper
als drie lagen van de root is niet aan te raden. De in SEO opzicht beste
Directorystructuur is dus vrij plat, met een korte lijn naar de hoofddirectory.
Vaak wordt deze structuur ook wel aangeduid als een
Categorie structuur, met een Categorie bijvoorbeeld Hondenvoer en een
Subcategorie bijvoorbeeld Brokken.
Diervoeders(Home) > Hondenvoer > Brokken.
Onder site structuur schaar ik verder begrippen als:
Domeinnaam: de lengte in karakters, de relevantie op
zoekwoordniveau, wel of geen parameters.
Broncode: De algemene staat van de HTML-code, en meer
specifiek de Headers.
Snelheid: De laadsnelheid van een webpagina. (Denk hierbij
aan compressie van de site zelf, foto’s, Javascript.)
Rich Snippets: Bepaalde onderdelen van de content beter
leesbaar en herkenbaar maken voor de zoekmachines met behulp van bijvoorbeeld
Microdata. Te denken valt aan zaken als evenementen, adressen en productdetails.
Content
Om jezelf of je bedrijf goed te profileren op het internet,
is het van levensbelang om je eigen identiteit te kennen. Wat maakt jou of je
product zoveel beter dan de ander? Wat is jouw unieke meerwaarde? In
marketingtermen wordt dit vaak aangeduid als USP (Unique Selling Point).
Het kan zeker geen kwaad om hier als bedrijf of individu
eens over te brainstormen. Door dit brainstormen stuit je ook meteen op de voor
jou belangrijkste sleutelwoorden (keywords). Keywords zijn woorden die heel
doeltreffend jouw USP weergeven, en waarmee je dus over het algemeen hoog wil
scoren in de zoekmachineresultaten.
Het is ook nog belangrijk om de juiste zoekwoorden
(keywords) in de tekst te verwerken. Niet te veel en op de juiste plaatsen, denk aan koppen en tussenkoppen, zodat de zoekmachines een
duidelijk beeld krijgen van de inhoud en intentie van je website.
Een website staat of valt met goede content. De inhoud van
een website moet “up to date”, interessant en relevant zijn. Het is dus van
wezenlijk belang voor een website om binnen zijn niche een autoriteitspositie
te veroveren, en deze te behouden. Autoriteit verkrijg je over het algemeen
doordat andere soortgelijke sites naar jouw site linken, aangaande relevante
onderwerpen binnen jouw niche.
Om deze links binnen te halen, zal in de eerste plaats de
inhoud van de site van een hoogstaand niveau en een aantrekkelijk karakter
moeten zijn. Anderen moeten uit eigen beweging naar jouw site willen linken,
omdat het wat toevoegt. De content dient dus ook toegevoegde waarde te leveren,
en niet meer van hetzelfde.
Omdat links niet verkregen worden van robots, maar van
mensen, dient de content ook met de bezoeker in het achterhoofd geschreven te
worden. Mensen houden ook van plaatjes, filmpjes en andere bewegende en
onderhoudende media, die een lange tekst onderbreken. Zorg hier dus ook genoeg
voor binnen je content. Deze onderbrekingen houden de aandacht vast en verhogen
de linkwaardigheid van je content. Wie linkt er niet graag naar een grappig
filmpje, om de laatste vaktechnische kennis te delen met zijn collega’s of
gelijkgestemden.
Linkbuilding
Linkbuilding is al een beetje ter sprake gekomen bij
Content, en het is ook vrij onlosmakelijk verbonden met de inhoud van
je website. Linkbuilding is het actief proberen om hoogwaardige links naar je
eigen website/content te verkrijgen. Je kan dit op allerlei manieren doen, maar
dat het heel wat actie vereist en soms weinig oplevert, dat is enigszins eigen
aan linkbuilding. Twee stappen vooruit en een stap terug.
Te denken valt aan de volgende zaken bij Linkbuilding:
- Aanmelden bij kwaliteitsdirectory's op het internet.
- Links verkregen via directe connecties, bijvoorbeeld via je eigen netwerk.
- Links verkregen door middel van mailingcampagnes en andere marketingactiviteiten.
- Virale links, doordat jouw content veel gedeeld wordt in bijvoorbeeld de Sociale Media.
- Links vanwege de nieuwswaardigheid van je content, bijvoorbeeld vanwege persberichten.
- Links verkregen door de toegevoegde waarde van je content, bijvoorbeeld een interview dat je publiceert met een bekend kopstuk in jouw niche.
Links zijn nog steeds een belangrijk ingrediƫnt voor de
logaritmen die zoekmachines gebruiken om het belang van een website in te
schatten. Google duidt deze schaal met de term PageRank . Hoe hoger de PageRank
hoe hoger de ranking in de zoekmachineresultaten. Zoals je hierboven ziet,
vergt linkbuilding een behoorlijk intensieve aanpak en bovendien is het een
voortdurend proces. Je moet altijd proberen jouw linknetwerk uit te breiden.
Voor een deel gaat dit vanzelf, denk aan het gewone netwerken dat je toch al
deed voor jouw bedrijf. En voor een deel kun je dit inplannen en uit besteden.
Het helemaal links laten liggen is echter geen optie, als je wilt stijgen in de
resultatenpagina’s.
Sociale Media
Over Sociale Media valt heel veel en heel weinig te zeggen.
Je hebt het nodig, maak er gebruik van en doe dit op een zo professioneel
mogelijke manier. Gebruik ieder Sociaal kanaal op een wijze waarvoor het
bedoeld is, dus ga niet heel amicaal lopen doen op LinkedIn en niet super
zakelijk op facebook.
Verwerk binnen je Sociale Media communicatie je keywords en draag je USP uit. Doe dit wel met beleid, anders heeft het meer weg van spammen. Maar als het zo uitkomt schroom dan niet om je productenpagina’s of websiteadres te vermelden of aan te prijzen.
Probeer je sociale activiteiten waar mogelijk te bundelen en te plannen, zodat je hier zo min mogelijk tijd aan kwijt bent en toch een goede betrokken indruk achterlaat.
Verwerk binnen je Sociale Media communicatie je keywords en draag je USP uit. Doe dit wel met beleid, anders heeft het meer weg van spammen. Maar als het zo uitkomt schroom dan niet om je productenpagina’s of websiteadres te vermelden of aan te prijzen.
Probeer je sociale activiteiten waar mogelijk te bundelen en te plannen, zodat je hier zo min mogelijk tijd aan kwijt bent en toch een goede betrokken indruk achterlaat.
Portalen komen en gaan, Google Plus, Facebook, LinkedIn,
Twitter, Pinterest, Flickr, Stumble Upon, Delicious, zijn op dit moment
belangrijke kanalen die je kunt inzetten. Gebruik ze naargelang hun relevantie
voor jouw website. Een fotograaf zal veel aktiever zijn op Flickr, en een
vertegenwoordiger in medische instrumenten zal bijvoorbeeld veel meer belang
hebben bij LinkedIn.
Al deze sociale connecties en signalen worden voor de
zoekmachines steeds duidelijker en beter bruikbaar, om het belang van een
website vast te stellen. Het zal dus zeker een effect hebben op jouw positie in
de zoekmachineresultaten.
Marketing Strategie (Webanalyse)
Marketing komt naast toepassingen binnen je Content (USP,
keywords, etc…), nog sterker om de hoek kijken bij het uitzetten van een goede
strategie om de digitale markt te bespelen en veroveren. Daarbij heb je de juiste gegevens, de juiste data nodig.
Zo’n strategie kun je alleen opzetten door gedegen vooronderzoek en de daaruit
verkregen resultaten. Inzicht in uw bezoekers, en hun gedrag is belangrijk.
Veel tools hiervoor zijn gratis, zoals Google Analytics,
Google Adwords zoekwoordhulpprogramma, Google webmaster hulpprogramma en dat
van Bing. Verder valt er te denken aan Link analyse tools als van Moz en SEO
Majestic, hierbij heb je vaak gratis accounts en meer uitgebreide betaalde
accounts.
Al dit soort tools
kunnen jou de data verschaffen, om beslissingen te nemen, over hoe nu verder.
Heb je meer links nodig, of valt er nog veel op technisch gebied te verbeteren.
Wat doet je concurrentie, en hoe kun je het beste de strijd met hen aangaan. De
tools geven je een handvat om de juiste beslissingen op het juiste moment te
nemen.
Jij bepaalt zelf hoe ver je gaat in deze analyses, en of je
gebruik maakt van alleen maar gratis of ook betaalde tools. Belangrijk is wel
dat je de data consistent interpreteert, zodat je geen appels met peren
vergelijkt.
Tot slot
Ik hoop je een iets duidelijker beeld te hebben gegeven over
SEO en de pijlers waarop SEO berust. Natuurlijk zijn er nog veel meer terreinen
van SEO waarop je kunt focussen, zoals te denken aan de Lokale SEO en
“verticals” als Video SEO, News SEO en Blogs. Maar al deze zaken, behelzen toch
vaak een of meerdere onderdelen van deze vijf belangrijke pijlers voor SEO.
Robert Wiebenga
seo-resq
www.seo-resq.com/nl/
No comments:
Post a Comment